Výklad pojmu Jidoka na stránkách japonské Toyoty, původce tohoto zlepšovacího principu, zní „automatizace s lidským dotekem“. Jednoduše řečeno se jedná o metodu, při které jsou řídící procesy, ale i technická zařízení koncipovány tak, aby v případě vzniku jakéhokoli problému okamžitě ukončily svou činnost a na nastalou situaci hlasitě upozornily. Díky této metodě tak může být každý vzniknuvší nedostatek, kazový výrobek či nestandardní běh operace okamžitě řešen přímo v místě vzniku, chyba se tak nepředává dál celou výrobou. Jidoka tak přispívá efektivní kontrole jakosti.
V domovské Toyotě je tento princip naplňován prostřednictvím lan, které mají všichni pracovníci na všech linkách vždy po ruce. Jedním rychlým zatáhnutím tak na společné tabuli upozorní dozorujícího pracovníka na vzniklý problém a předají mu informace o přesném místě nastalé situace.
Chcete vědět víc?
Jidoka – výroba vysoce kvalitních produktů. Článek na stránkách společnosti Toyota (anglicky)