Pojem kanban (看板) přináleží do stejné skupiny souvisejících pojmů jako LEAN či JIT. Původní japonské slovo s významem cedule, lístek, tabule či billboard nabývá v logistickém kontextu nových významů, když zde označuje metodu autorizace výroby, díky které lze řídit celý logistický řetězec z produkčního hlediska. Stejně jako mnoho dalších manažerských zlepšení, i kanban byl vyvinut ve společnosti Toyota coby součást TPS (Toyota Production System), avšak původní koncept Taiičiho Ónoa brzy nalezl uplatnění ve firmách po celém světě.
Kanban si můžeme snadno představit jako jakousi firemní hru na maloobchodní supermarket: každé výrobní pracoviště, jednotlivá linka či dílna se stává zároveň kupujícím a prodávajícím. Tím se zpřehledňují výrobní návaznosti a upevňují vnitrofiremní dodavatelsko-odběratelské vztahy – každý v každou chvíli ví, pro koho co vyrábí, a od koho k tomu co potřebuje. Systém předávání objednávek je řízen pomocí kartiček (odtud kanban) – kartička objednávka (požadavek) má být v pravou chvíli po dodání vyměněna za kartičku dodací list (dodejka). Nikomu není dovoleno vytvářet si do zásoby: díky tomu ale všechna pracoviště musejí optimalizovat svou činnost tak, aby v „kartičkové partii“ neprohrála.
Chcete vědět víc?
Heslo Kanban na Wikipedii (anglicky)
Toyota a Kanban (anglicky)